ادوارد آکاپیر (در زیر)، رئیس منطقه، شبکه تجارت منصفانه آفریقای غربی آفریقا، مشاهدات خود را در مورد بهبودهای کلیدی که باید در بخش کاکائو ایجاد شود، منعکس می کند که پیشرفت های حاصل از اصلاحات کشاورزی در غنا و ساحل عاج را به ارمغان می آورد.
ساعت ۶ صبح در دیوو در قلب ساحل عاج در غرب آفریقا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان است. کشاورزان در حال آماده شدن برای رفتن به مزرعه برای هرس با نزدیک شدن به فصل برداشت هستند. بعد از کار روزانه، آنها به خانه نزد خانواده هایشان برمی گردند. آنها با مشتاقانه منتظرند تا دانه های کاکائو برداشت شده را به نمایندگی فروش محلی بفرستند تا درآمد بسیار مورد نیاز برای تغذیه خانواده هایشان را تامین کنند.
در غرب آفریقا، هم در غنا و هم در ساحل عاج، روند جدیدی در حال ظهور است. گروه های کشاورز رسمی تر می شوند. آنها با نزدیک شدن به سازمان های خود به عنوان کسب و کارهای محلی که نیاز به مدل سودآوری و پایداری دارند، تعاونی هایی تشکیل می دهند و آنها را تقویت می کنند. ابتدا کشاورزان مدیری را استخدام کردند تا اداره روزانه تعاونی را اداره کند و به آنها کمک کند تا به راحتی به بازار دسترسی پیدا کنند.
سپس آنها متوجه شدند که نگهداری سوابق روزانه و حساب های مزرعه نه تنها ضروری هستند، بلکه برای اداره تجارت مزرعه نیز حیاتی هستند، بنابراین برخی از گروه های کشاورز شروع به اتخاذ این روش کرده اند، اگرچه هنوز این یک فرآیند معمول در اکثر سازمان های کشاورز نیست. تعاونی ها اکنون دارای یک رئیس و یک نهاد اجرایی محلی هستند که در مجمع عمومی سالانه شرکت می کنند تا تصمیمات بسیار مهمی را در مورد نحوه سرمایه گذاری حق بیمه و درآمدهای دریافتی خود، نحوه آموزش و ایجاد ظرفیت کشاورزان عضو خود در شیوه های خوب کشاورزی اتخاذ کنند. و چگونه می توان با دولت محلی برای سیاست ها و شرایط تجاری مطلوب لابی کرد.
در بخش کشاورزی در غنا و ساحل عاج، این دو سناریو در حال تبدیل شدن به یک حالت عادی جدید برای سازمانهایی مانند سازمانهای دارای گواهی تجارت منصفانه هستند و به تدریج از اشکال سنتی و بکر کشاورزی دور میشوند و به شکلی سازمانیافتهتر میروند و نیاز به تعاونی های کشاورز و ساختارهای مدیریتی قوی
مدیریت خوب: تقویت مزارع و تعاونی ها به عنوان مشاغل
علیرغم این روش جدید رویکرد به کشاورزی و تجارت، ترکیبی برای ترکیب وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که حجم تجارت و کیفیت لوبیا به کشاورزان کمک می کند تا هزینه تولید و مدیریت خود را پوشش دهند و در عین حال معیشت مناسبی را برای خانوارهایشان تضمین می کند. اداره مزرعه به عنوان تجارت همچنین به کشاورزان در سراسر آفریقا کمک کرده است تا متوجه شوند که تولید محصول پایدار به سودآوری کمک می کند، نه تنها به این دلیل که خریداران مسئول و اخلاقی را برای دانه های کاکائو خود جذب می کند، بلکه همچنین به این دلیل که شیوه های کشاورزی خوب آنها به آنها کمک می کند تا از محیط زیست محافظت کنند. و بازدهی از همان قطعه زمین را افزایش می دهد. برای این کشاورزان و سازمانهای آنها، حاکمیت سازمانی، که تا آن زمان شیوههای رایج در کشاورزی نبود، امروز به ستون اصلی فعالیتهای آنها به عنوان سازمانهای مزرعه تبدیل شده است، و این همان چیزی است که آنها به درستی هستند: تعاونیهای کشاورز که به عنوان نهادهای تجاری قانونی ثبت شدهاند. این سازمانها میتوانند با سرمایهگذاری حق بیمه خود در زیرساختهای اجتماعی مانند ساخت مدارس، بیمارستانها و تامین آب آشامیدنی و همچنین امکانات بهداشتی و غیره، ارزش مشترکی برای جامعه ایجاد کنند.
گزارش نظارتی اخیر از برنامه کاکائو در آفریقای غربی آفریقای عادلانه، اطلاعاتی را از دو سال جمعآوری دادهها در مورد شاخصهای اندازهگیری تقویت سازمانی، حاکمیت، سیستمهای مدیریت داخلی و معیشت کشاورزان که توسط Fairtrade برای حمایت از برخی از کشاورزان کاکائو در زنجیره تامین خود آغاز شده است، شرح میدهد. یافته های این گزارش حاکی از پیشرفت های مثبت در زمینه ظرفیت سازی، آموزش های مهارتی و سازمان دهی مزرعه است. این گزارش واکنش Fairtrade به درآمد پایین کشاورزان را شرح می دهد. اگرچه ممکن است برای مشاهده تأثیر قابل توجه بر درآمد کشاورزان در سطح مورد نظر خیلی زود باشد، یافتههای این گزارش نشان میدهد که تقویت تعاونیها اولین گام در مسیر درست است: این نشان میدهد که تجارت منصفانه برای کمک به رسیدگی به موضوع درآمد پایین چه میکند. برای کشاورزان
برای پاتریس کانگو، مدیر تعاونی ECAAF، حضور بخشی از این ماژول تقویت سازمانی برنامه کاکائو غرب آفریقا، پیشرفتی را برای تعاونی به ارمغان آورده است: «ما توانستهایم آب آشامیدنی را از طریق حق بیمه تجارت منصفانه برای جامعه خود فراهم کنیم. همچنین، از طریق فرآیند تصمیمگیری دموکراتیک، کشاورزان تصمیم گرفتند یک کلینیک زایمان برای ارائه مراقبتهای بهداشتی به زنان باردار در آن محل بسازند.
پرداختن به روابط تجاری و مسائل اجتماعی: پیوند بین رهبری و توانمندسازی
در حالی که این مراحل فوق حیاتی هستند، به خودی خود نمی توانند کشاورزان را به سطوح مورد نیاز از رزق و روزی و زندگی آبرومندانه که حق اولیه انسانی آنهاست، برسانند. نیاز به مشارکت چندجانبه ذینفعان در بخش کاکائو و کالا وجود دارد تا از حقوق گروه های آسیب پذیر مانند کشاورزان خرده پا که اکثریت کاکائو را در جهان تولید می کنند، محافظت شود. در اینجا، اقدام دولت های غنا و ساحل عاج برای فروش کاکائو و تعیین قیمت ها از طریق اعلام مابه التفاوت درآمد معیشت برای هر دو کشور بسیار قابل ستایش است و گامی در مسیر درست است.
کشاورز معمولی ممکن است هرگز بر سر میز مذاکره تجارت بین المللی در مورد تجارت و قیمت گذاری کالا نباشد. این کشاورز ممکن است در بحث های سطح بالا توسط دولت های محلی در مورد پیش بینی ارز حاصل از فروش محصولات کشاورزی حضور نداشته باشد. با وجود این، کشاورزان آگاه و توانمند فرصت بهتری برای بیان و بیان نگرانی های خود دارند و با ذینفعان مربوطه برای حمایت بیشتر در تقویت سازمانی، فرصت های بازار و ظرفیت سازی اعضای خود از طریق انجمن ها و ارگان هایی مانند محصول تجارت منصفانه تعامل دارند. شبکه ها
اینجاست که سازمانهایی مانند Fairtrade اهمیت زیادی برای توسعه رهبری و مدیریت سازمانهای تولیدکننده از طریق اعضای اجرایی خود قائل هستند. این مدیران اجرایی و سایر کشاورزان پیشرو از طریق آموزشهای مهارتهای حیاتی مانند مدیریت مالی برای تقویت سازمانهای خود و مهارتهای مذاکره برای کمک به آنها در تعامل بهتر با این سهامداران کلیدی گذرانده میشوند. در غنا و ساحل عاج، این شبکههای محصول با سازمانهای مربوطه مانند Conseil Café Cacao و هیئت کاکائو غنا که تعاونیهای کشاورزان خود را پشتیبانی میکنند، تعامل دارند.
کشاورزان و سازمانهای کشاورز آموزشهایی را در زمینه آموزش رهبری و توانمندسازی و ظرفیتسازی نه تنها در حوزه حکمرانی خوب دریافت میکنند، بلکه از این سازمانها برای توسعه برنامههای استراتژیک ۵ ساله خود حمایت میشود. این آموزش ها همچنین بر موضوعات مهمی مانند تبعیت اجتماعی (کار کودک)، شمول اجتماعی و توانمندسازی زنان تمرکز دارند. برنامه های آموزشی توانمندسازی جنسیتی نیز راه خوبی برای توانمندسازی اعضای زن در تعاونی است که پس از آن نقش های رهبری را بر عهده می گیرند و همراه با همتایان مرد خود به طور معناداری به توسعه سازمانی کمک می کنند. کارهای زیادی برای کمک به رسیدگی به برخی از هنجارهای اجتماعی در مورد نقش زنان در زنجیره تامین کشاورزی و کاکائو باید انجام شود. سازمان هایی مانند Fairtrade به توانمندسازی زنان و ایجاد آگاهی بیشتر از طریق برنامه های خود مانند مدرسه رهبری زنان کمک می کنند.
علیرغم پیشرفت هایی که تاکنون در زمینه توانمندسازی کشاورزان انجام شده است، داده های حاصل از یافته های گزارش نشان می دهد که اکثر کشاورزان در هر دو کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و قادر به کسب درآمد نیستند.
این بدان معناست که ممکن است کارهای بیشتری باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کشاورزان به طور مستقیم ارزش حجمی را که می فروشند به دست می آورند. برای دستیابی به این هدف، نیاز به رفع تنگناهای دیگر در زنجیره تامین کشاورزی وجود دارد که بر شفافیت توسط همه بازیگران واسطه، تعهد به استانداردهای اخلاقی توسط بازرگانان و برندها، ترویج یک محیط نظارتی و سیاستی مطلوب توسط دولت، حمایت، پشتیبانی فنی و کاربرد فن آوری توسط سایر بازیگران مانند بخش خصوصی، سازمان های غیردولتی، دانشگاه ها و جامعه مدنی.
از آنجایی که چشم انداز اقتصاد جهانی با وضعیت همه گیر فعلی ویروس کرونا نامشخص می شود، مورد توانمندسازی و تقویت سازمان های کشاورز برای اطمینان از یک سازمان دهقان محلی قوی که توسط و برای اعضای آن اداره می شود و قادر به ارائه اعضا باشد، حیاتی تر می شود. حمایت، امنیت غذایی، تراز تجاری و تداوم قراردادهای تجاری توسط دولت های مربوطه.
اول، خود گروههای کشاورز باید تشویق شوند تا شبکهها و انجمنهایی را تشکیل دهند که به آنها کمک کند تا با روندهای فعلی قیمتگذاری تجارت، روشهای جدید کشاورزی و فرصتهای جدید بازار آشنا شوند. این آنها را قادر می سازد تا از کشاورزان فردی در تعاونی های خود بهتر حمایت کنند تا بتوانند از این فرصت ها استفاده کنند و بهترین شیوه ها را به اشتراک بگذارند.
دوم، برچسبهای شناختهشده و اخلاقی باید با اطمینان از حمایت مستمر و ایجاد ظرفیت برای اعضای تعاونیهای کشاورزان، به ارزش افزوده ادامه دهند. به عنوان برچسبهای شناخته شده، چنین سازمانهایی همچنین میتوانند تخصص فنی خود را برای حمایت از فعالیتهای سهامداران گسترده صنعت جمعی ارائه دهند تا بتوانند به کشاورزان بیشتری دسترسی پیدا کنند، بهویژه کشاورزانی که تحت طرحهای گواهی تولید پایدار نیستند تا به مسائل مربوط به انطباق اجتماعی، پایداری زیستمحیطی و شیوههای خوب کشاورزی رسیدگی کنند. .
سوم، سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان باید از یک چارچوب نظارتی اطمینان حاصل کنند که به حمایت از شفافیت در تمام سطوح زنجیره تامین ادامه دهد. این همچنین شامل شرایط تجاری است که کشاورز را در قلب قیمت گذاری قرار می دهد تا اطمینان حاصل شود که کشاورزان قادر به کسب درآمد مناسب هستند و همچنین به توسعه پایدار برای اقتصاد محلی خود کمک می کنند.
در نهایت، کشاورز برای آن بهتر خواهد بود. نه تنها به عنوان کشاورز فردی که قادر است نیازهای خانواده خود را تامین کند و آنها را از فقر بیرون آورد، بلکه خود سازمان های کشاورز تداوم کسب و کار را تضمین می کنند که آنها را قادر می سازد از کشاورزان فردی که تعاونی را تشکیل می دهند حمایت کنند.
برگرفته و ترجمه از confectioneryproduction
منتشر شده در لیزراستودیو در ۲۰۲۴-۰۸-۲۸ ۱۳:۴۲:۰۶
عناوین بصورت هشتگ: #پیشرفت #بیشتر #در #طرح #های #کلیدی #برای #خارج #کردن #کشاورزان #آفریقایی #کاکائو #از #زیر #خط #فقر #مورد #نیاز #است